ЦІКАВІ ПСИХОЛОГІЧНІ ЕФЕКТИ
(За матеріалами:
https://psychologist.net.ua/6-czikavyh-psyhologichnyh-efektiv/
https://zdorovia.com.ua/psihologiya/6-naibilsh-cikavih-psihologichnih-efektiv.html)
«Ефект очевидців»
Феномен, який полягає в тому, що, коли потрібна допомога, чим більша кількість людей присутня, тим менш імовірно, що хтось із них надасть допомогу. Раніше це розглядалося як ознака дегуманізації, яка відбувається в міському середовищі. Зараз вже відомо, що цей ефект є загальним для всіх. По суті, чим більше людей знаходиться поруч, тим більше ймовірно, що кожен з них вважає, що хтось інший надасть допомогу – отже, ніхто не допомагає.
“Ефект аудиторії”
Ефект при якому спостерігається вплив сторонньої присутності на поведінку людини. Цей вплив може бути як позитивним, так і негативним. Завдяки численним дослідженням було відмічено, що якщо людина виконує легку і знайому йому роботу, то присутність інших людей покращує його результати, тому стимулює виникнення правильних реакцій. Якщо ж робота складна і мало знайома, то присутність інших людей результати погіршують, стимулюючи неправильні реакції.
«Ефект Зейгарник»
Мнемічний ефект, що складається в залежності ефективності запам’ятовування матеріалу (дій) від ступеня закінченості дій. Названий ім’ям дослідниці Б. В. Зейгарник. Суть феномену полягає в тому, що людина краще запам’ятовує дію, яка залишилося незавершеною. Це пояснюється тією напруженістю, яка виникає на початку кожної дії, але не отримує розрядки, якщо дія не закінчилась. Ефект переважного утримання в мимовільної пам’яті перерваної, незакінченою діяльності, використовується в педагогіці та мистецтві.
Ефект ореола
Його суть полягає в тому, що якщо людина в якійсь ситуації справляє позитивне враження, то виникає неусвідомлюване “приписування” йому інших позитивних якостей, навіть якщо вони не проявляються. При виникненні негативного враження, здійснюється спроба бачити в людині тільки погане, не помічаючи повної палітри особистісних характеристик. Серед студентів добре відомий міф: “спочатку студент працює на заліковку, а потім вона на нього”. Справа в тому, що добре займаючись в семестрі і ретельно готуючись до іспитів частина студентів отримують тільки відмінні оцінки в 1-2 семестрах. У подальшому, окремі з них, у силу різних обставин, вчаться менше і на іспитах не завжди відповідають на всі питання. Але на викладача вже діє“ефект ореолу” і він намагається “натягнути” відповідь студента на “відмінно”.
Ефект Пігмаліона.
Ефект Пігмаліона або ефект Розенталя – це унікальний психологічний феномен, який полягає в тому, що людина, яка переконана у достовірності будь-якої інформації, підсвідомо поводиться таким чином, щоб ця інформація підтвердилася.
Ефект Пігмаліона, до речі, часто отримує підтвердження у перевірці паранормальних явищ: прихильники переконуються в тому, що ці явища є, а противники – в тому, що їх немає.
Ефект Пігмаліона дуже ефективний у застосуванні. Ви можете перевірити це, наприклад, на своїй знайомій людині, яка повинна найближчим часом потрапити в нове оточення. Як правило, деякі люди відчувають дискомфорт від того, що їм належить спілкуватися з незнайомими людьми, думають про те, як їх сприймуть, бояться не сподобатися і т.д.
Скажіть людині, що ви вже спілкувалися з такими людьми, з якими їй доведеться зустрітися, і вони налаштовані щодо неї дуже доброзичливо, позитивно, дружелюбно, і розраховують на таке ж ставлення у відповідь. Опинившись в новому оточенні, але будучи налаштованою на позитивний лад, ваш знайомий буде мимоволі поводитися, розраховуючи на те, що ви йому говорили. А це, в свою чергу, буде реалізовувати ваше пророцтво. У підсумку, велика ймовірність того, що відносини в новому колективі будуть приємними і доставлять задоволення і вашому знайомому і тим, хто буде з ним спілкуватися.